Friday, November 22, 2013

Menangguhkan Belanja Duit Simpanan

Biasanya mempunyai sasaran untuk membelikan sesuatu barang yang kosnya melebihi jumlah tunai yang kita ada menjadi pendorong untuk kita membuat simpanan atau tabungan dengan harapan bila amaunnya cukup nanti akan digunakan untuk membeli barangan yang diidam-idamkan.

Demikian yang dilakukan oleh orang yang bijak menguruskan ekonomi peribadi yang lebih memilih untuk membelikan barangan secara tunai berbanding dengan cara berhutang. Usaha sebegini memerlukan disiplin dan kesabaran diri.

Umpamanya untuk membelikan sebuah motosikal yang berharga RM5000.00. Cara paling mudah ialah dengan membeli secara ansuran. Ya mudah tetapi kos keseluruhan pasti lebih daripada harga sebenar. Adalah lebih menguntungkan jika disimpan katakan sebanyak RM250 sebulan.

Dalam masa 20 bulan iaitu setahun lapan bulan akan genap RM5000. Pada masa jumlah tersebut sudah ada dalam simpanan, kita boleh terus pergi ke kedai dan membuat urusan pembelian pada bila-bila masa.

Tetapi menurut rakan saya yang berpengalaman dalam menguruskan ekonomi peribadi, adalah lebih baik jika kita menangguhkan dahulu pembelian tersebut. Sebaik-baiknya untuk tempoh setahun kerana dalam tempoh tersebut ia memberikan peluang kepada kita membuat keputusan dengan lebih tenang tanpa dipengaruhi oleh nafsu yang sememangnya sangat teruja untuk segera berbelanja.

Penangguhan tersebut boleh menjadi penyelamat kepada situasi terdesak atau kecemasan yang mungkin tanpa diduga akan menimpa kita. Yang lebih penting ia mendidik kita menjadi lebih sabar dan berdisiplin dalam tabiat berbelanja dan mematangkan diri kita dalam mengamalkan tabiat menyimpan itu sendiri.

Amalan ini kelak akan menjadikan tabiat dan sikap yang sebati dalam diri kita yang akhirnya menjadikan kita orang yang bebas daripada masalah kewangan pada masa akan datang.


No comments: