Thursday, July 28, 2011

Risau Akan Kekurangan

Terlalu memikirkan akan kekurangan diri boleh membuatkan kita menjadi risau. Juga boleh membuatkan kita hilang keyakinan diri, tidak menentu dan rasa serba tak kena.

Jangan bimbang. Setiap orang dijadikan Tuhan dengan memiliki kelemahan. Tetapi setiap orang juga diberikan Tuhan kelebihan. Nyata pada diri manusia itu dijadikan dengan ada kelemahan dan ada kelebihan.

Keasyikan kita memikirkan sesuatu perkara boleh membuatkan kita terlupa akan perkara lain. Nama lagi asyik. Begitu juga terlalu asyik memikir dan melihat akan kekurangan diri boleh membuatkan kita lupa akan kelebihan yang kita ada.

Memikirkan kekurangan memang baik dalam membuat muhasabah diri. Muhasabah boleh membangkitkan kesedaran dan keinsafan. Orang yang berjaya sentiasa berazam untuk memperbaiki kelemahan diri. Kelemahan bukan sekadar untuk dirisaukan sahaja.

Kesedaran dan keinsafan yang disertakan azam untuk memperbaikinya akan membangkitkan semangat dan kekuatan diri untuk berusaha menjadi lebih baik. Pasti ada cara untuk memperbaiki dan mengatasi kelemahan.

Kita perlu mengakui kelemahan diri. Itu adalah realiti. Tetapi orang yang berjaya tidak hanya memikirkan kelemahan (untuk memperbaiki). Orang yang berjaya lebih memikirkan pada kelebihan.

Kita perlu fikirkan pada kelebihan yang kita ada. Ramai yang masih keliru dan tidak jelas apakah kelebihan diri mereka. Untuk melihat kelebihan diri, renunglah pada masa lalu. Apakah kejayaan-kejayaan yang telah kita capai.

Biarpun kejayaan itu nampak kecil. Sebagai contoh kita pernah membantu seseorang bertanyakan tentang jalan menuju ke sesuatu tempat. Selepas mendapat panduan daripada kita, orang yang bertanya itu dapat sampai ke tempat yang dituju hasil bantuan kita. Nah itu adalah kejayaan.

Kejayaan itu menunjukkan seseorang mempunyai kelebihan dari segi kebolehan berkomunikasi, sifat ingin menolong, dan perasaan puas jika orang yang ditolong itu mendapat apa yang diperlukan. Itu adalah kelebihan diri seseorang. Dan kalau kita renung lagi, banyak lagi kelebihan diri kita yang dapat kita ketahui.

Seterusnya kita perlu fikirkan bagaimana untuk mengembangkan kelebihan-kelebihan yang kita ada. Seperti contoh tadi, orang yang ada kebolehan berkomunikasi boleh melakukan beberapa kerja yang memerlukan kemahiran berkomunikasi. Contohnya menjadi jurujual.

Banyak lagi kelebihan yang boleh diaplikasikan (diguna pakai) dalam realiti kehidupan. Banyak peluang yang sepadan dengan kelebihan diri seseorang. Kerana manusia dijadikan unik - tidak sama seorang dengan seorang yang lain.

Justeru jangan terlalu memikirkan kekurangan sehingga kita menjadi risau akan diri sendiri. Fikirkan akan kelebihan diri, berusaha mencari peluang yang sesuai. Kerisauan akan hilang diganti dengan kejayaan.

No comments: