Tuesday, July 26, 2011

Skuad Malaysia Perlu Contohi Semangat Pasukan Muda Kelantan

Esok hari ditunggu-tunggu penuh debar oleh jutaan rakyat Malaysia. Harapan menggunung diletak pada bahu skuad Harimau Malaya apabila berdepan Singapura pada perlawanan kedua kelayakan piala dunia 2014.

Kekalahan 3-5 pada perlawanan pertama sabtu lepas masih menjadi bahan bualan. Mampukah Harimau Malaya bangkit untuk mengatasi defisit dua gol? Dalam masa yang sama mengekalkan kelebihan jaringan tempat lawan.

Peluang masih ada. Rekod permainan Harimau Malaya di Stadium Nasional, Bukit Jalil agak baik. Dalam kejohanan AFF Suzuki tahun lalu Malaysia menewaskan Indonesia 3-0 walaupun sebelum itu tewas 1-5 pada peringkat kumpulan.

Sebelum itu dalam perlawanan separuh akhir kejohanan tersebut Malaysia berjaya menjinakkan Vietnam dengan kemenangan 2-0.

Dilihat persembahan Malaysia pada separuh masa kedua menentang Singapura tempoh hari seperti ada tanda-tanda Malaysia dapat mengulangi kebangkitan. Kekuatan tenaga muda jelas telah dapat menekan pemain-pemain 'import' Singapura yang agak veteran.

Selain kekuatan fizikal dan mental, Malaysia perlu meningkatkan semangat dan tekad untuk menang. Semangat luar biasa yang tidak mudah mengaku kalah. Semangat untuk menang yang sentiasa membara.

Anak-anak buah Datuk K. Raja Gopal perlu mengambil teladan daripada semangat pasukan muda Kelantan yang telah berjaya menjuarai Piala Presiden malam tadi.

Semangat, kegigihan dan ketabahan anak-anak buah Zahasmi Ismail yang tidak mengaku kalah malah terus-menerus memberikan saingan sengit biarpun terpaksa mengharungi lebih setengah jam baki perlawanan dengan 10 orang.

Di samping berbekalkan kelebihan beraksi di gelanggang sendiri, kegigihan pemain-pemain muda Kelantan yang mempamerkan semangat juang tinggi akhirnya berjaya menafikan kelebihan pasukan Majlis Perbandaran Muar yang bermain 11 orang.

Situasi skuad Harimau Malaya berdepan Singapura esok hampir sama. Bermain di gelanggang sendiri dan mempunyai ramai tenaga muda. Satu perkara lagi yang diperlukan oleh skuad Malaysia ialah mempamerkan semangat juang seperti pasukan muda Kelantan malam tadi. Bertekad dengan semangat tinggi untuk menang.

Skuad Harimau Malaya mampu melangkah ke peringkat seterusnya jika mereka mencontohi semangat juang skuad muda Kelantan.

No comments: