Tuesday, January 20, 2009

Sambungan Cerita Hukum Diri Kerana Silap

Saya pernah bercita-cita untuk memiliki sebuah kereta berjenama. Berkat azam dan usaha berjimat cermat saya dapat memiliki sebuah Honda Civic keluaran tahun 1995. Pada masa itu ialah tahun 2000 dan kereta tu saya beli 'second-hand' - usianya lima tahun lebih.

Oleh kerana tidak ada perancangan rapi, saya menghadapi situasi terdesak yang memaksa saya menjual kereta Honda Civic yang saya sayang. Lalu saya mengambil langkah drastik mendapatkan sebuah motosikal untuk kemudahan pengangkutan - sakit dan pedih rasa kerana dah turun status. Apa nak buat?

Sementara itu saya ada seorang kawan yang memiliki kereta BMW 520. Semasa keluar dengan kereta BMWnya, kawan saya kerap menyuruh saya memandu BMW tersebut. Lama kelamaan saya tertarik dengan BMW. Lalu saya memasang keinginan untuk memiliki sebuah BMW, tak kisah model apa pun.

Berkat kesungguhan pada tahun 2002 saya berjaya memiliki sebuah BMW 318i keluaran tahun 1990. Memang best.

Oleh sebab BMW saya beli dah 'second-hand' dan pada mula terpaksa baiki banyak benda, jadi tiga bulan pertama saya dah belanja lebih 3000 untuk bikin.

Lepas itu satu benda ke satu benda saya kena baiki. Apa nak buat nasib tak baik. Masa beli tergesa-gesa, tak betul-betul check condition-nya.

Sekali lagi saya mengalami keadaan ekonomi amat terdesak lalu saya membuat keputusan menjual BMW yang saya masih sayang. Saya cuma sempat pakai lebih kurang 9 bulan sahaja. Dan selepas jual kepada seorang peminat BMW, saya kira-kira dalam tempoh tersebut saya dah hilang wang hampir 10 ribu.

Pada masa itu baru saya benar-benar sedar saya dah buat kesilapan besar dalam berbelanja. Daripada situ saya mula bertekad untuk menebus semula kesilapan saya.

Tekad saya ialah tidak mahu lagi membeli kereta daripada syarikat 'used car' dan diurus melalui pinjaman bank. Dan tekad saya lagi ialah mahu memiliki sebuah kereta dibeli secara tunai dengan harga yang lebih murah. Tak kisah kalau kurang selesa sikit pun.

Jadi saya telah hukum kesilapan saya dengan bertekad untuk pakai hanya kereta lama sahaja bagi menebus semula kesilapan besar yang telah saya lakukan. Dan pada masa yang sama saya mahu bina balik ekonomi saya untuk masa depan yang lebih baik.

Berkat tekad saya yang bersungguh-sungguh, maka pada tahun 2003 saya telah membeli sebuah kereta Daihatsu Charade Aura keluaran tahun 1990 daripada pemilik sendiri. Kereta Charade tersebut berharga 11 ribu ringgit.

Walau jauh tidak seselesa dan se-gah Honda Civic dan BMW, tapi saya sabar dan terus bertahan dengan Charade. Dengan kesabaran itu saya dapat menggunakan kereta Charade tanpa perlu bayar hutang bulanan selama lebih tiga tahun.

Berkat hukuman diri sendiri saya telah dapat mengumpul duit yang terselamat daripada hutang bulanan kereta.

Dan dengan duit simpanan tersebut saya mengidam-idamkan pula untuk memilik sebuat Toyota Camry. Moga sama-sama doakan agar impian saya akan menjadi kenyataan.

Jadi pendekatan menghukum diri sendiri atas kesilapan lalu dalam berbelanja menyebabkan saya lebih berhati-hati dan juga dapat menguatkan tekad untuk tidak mengulanginya.

Moga cerita saya ini dapat memberi manfaat kepada saudara/saudari pembaca sekalian.

No comments: