Tuesday, February 24, 2009

Hidup Berjimat-Cermat dan Jangan Boros

Berjimat-cermat amalan baik dan terpuji. Sukar saya temui orang yang bersikap atau mengamalkan cara hidup berjimat-cermat mengalami kesulitan hidup.

Banyak yang saya jumpa, mereka hidup senang. Walaupun tidak mewah dan sekadar sederhana, mereka tidak tersepit dengan masalah hutang-piutang.

Berbeza dengan orang yang suka hidup boros pula, walaupun kehidupan mereka nampak senang, tetapi banyak yang saya temui, mereka hidup dilingkari masalah hutang yang membalut leher dan membebankan belakang-belakang mereka.

Mereka yang boros hidup lebih tertekan lantas menjadikan mereka orang yang terpaksa bekerja kuat. Bekerja menggandakan usaha bukan untuk menjadi senang, kaya, dan mewah, tetapi sekadar untuk merungkaikan belitan hutang.

Untuk menjalanji hidup yang sejahtera dan bahagia, lihat dan contohi orang-orang yang mengamalkan cara hidup berjimat-cermat atau sederhana.

Lihat juga orang yang suka bermewah-mewah, suka bergaya dan mengamalkan cara hidup boros. Lihat, perhati dan fahami masalah dan kesilapan mereka untuk dijadikan pengajaran.

No comments: